Tiedote: Vuoden Muistiteko 2014 saaja julkistettiin 3.10.2014

03. lokakuuta 2014

Vuoden Muistiteko 2014 Anna Mäki-Petäjä-Leinoselle ansiokkaasta toiminnasta muistisairaan ihmisen oikeuksien puolesta

Vuoden Muistiteko 2014 -tunnustuspalkinnon saaja on yliopistonlehtori, OTT, perheoikeuden dosentti Anna Mäki-Petäjä-Leinonen Helsingin yliopistosta.

Tunnustuspalkinto luovutettiin XVIII Valtakunnallisessa muistifoorumissa perjantaina 3.10.2014 klo 11.45 osoitteessa Helsingin yliopisto, pieni juhlasali, Fabianinkatu 33, Helsinki. Nyt 21. kertaa jaettava palkinto on suuruudeltaan 1000 euroa. Tunnustuksen antaa Suomen muistiasiantuntijat ry.

Perustelut: Yliopistonlehtori, OTT, perheoikeuden dosentti Anna Mäki-Petäjä-Leinonen on tehnyt erinomaisen ansiokasta ja uraauurtavaa työtä muistisairaiden ihmisten oikeuksien puolesta Suomessa. Tutkijana ja kouluttajana Anna Mäki-Petäjä-Leinonen yhdistää monitieteellistä osaamista tarkastellessaan muistisairaiden ihmisten yhdenvertaisia oikeuksia ja oikeusturvan toteutumista. Hän painottaa muistisairaiden ihmisten oikeudellisen toimintakyvyn tukemisen tärkeyttä ja puhuu oikeudellisen ennakoinnin keinoista mahdollisuuksina. Hänen mukaansa näistä keinoista sekä nykyisten että tulevien muistisairaiden ihmisten tulisi tietää nykyistä enemmän.

Anna Mäki-Petäjä-Leinonen on Helsingin yliopiston ja Lapin yliopiston dosentti. Hän on väitellyt vuonna 2003 muistisairaan henkilön oikeudellisesta asemasta. Hänen kirjallinen tuotantonsa käsittää lukuisia tieteellisiä artikkeleita eri julkaisuissa, raportteja, selvityksiä ja oppimateriaalia. Hän on työskennellyt myös edunvalvonta-asiamiehenä.

Suomen muistiasiantuntijat ry on toiminut 24 vuotta muistisairaiden ihmisten hyvinvoinnin ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja elämänlaadun edistämiseksi ammattilaisten kautta. Yhdistys vaikuttaa päätöksentekoon ja välittää muistisairauksia koskevaa uusinta tietoa. Yhdistys kehittää muistisairaiden ihmisten palveluja vahvistamalla jäsenistönsä osaamista kehittämis- ja julkaisutoiminnan sekä konsultointipalveluiden kautta.

Kuva Atelier Nyblin

Yhteystiedot: Anna Mäki-Petäjä-Leinonen, puh.(t) 02941 24005,